Νομικός οδηγός για τα δικαιώματά σας

Καθημερινές συζητήσεις
Απάντηση
Άβαταρ μέλους
lyon
Fazer Hellas Club Member
Fazer Hellas Club Member
Δημοσιεύσεις: 2568
Εγγραφή: Πέμ 16 Νοέμ 2006, 21:09
Model: -
Τοποθεσία: Πετρουπολη
Επικοινωνία:

Νομικός οδηγός για τα δικαιώματά σας

Δημοσίευση από lyon »

Αγορά ελαττωματικού προϊόντος

Μάθετε τα δικαιώματα που έχετε σε περίπτωση ελαττωματικού προϊόντος και προστατεύστε την τσέπη σας!

Έχει συμβεί σε όλους μας να αγοράσουμε ένα προϊόν και σύντομα να εμφανίσει προβλήματα στη λειτουργία του. Όταν, όμως, ζητήσουμε την επισκευή του χωρίς χρέωση, συμβαίνει ένα παράδοξο φαινόμενο: οι πωλητές και οι υπάλληλοι που ήταν τόσο χαμογελαστοί και καθησυχαστικοί κατά την αγορά του προϊόντος, αλλάζουν πλήρως πρόσωπο! Η πιο συνηθισμένη απάντηση τους είναι πως την τάδε λειτουργία ή το τάδε ελάττωμα «δεν το καλύπτει η εγγύηση». Αποτέλεσμα; Μας δίνουν τις εξής επιλογές: Είτε να πληρώσουμε για την επισκευή είτε να... ανεχθούμε την ελαττωματική λειτουργία εφ' όρου ζωής.

Ωστόσο, δεν είναι μόνο αυτές οι επιλογές μας. Ο Αστικός Κώδικας από το 2002 εναρμονίσθηκε με την ευρωπαϊκή νομοθεσία και μας παρέχει ορισμένα δικαιώματα. Αν και λίγοι άνθρωποι τα γνωρίζουν, στην πραγματικότητα μπορεί να τα ασκήσει ο καθένας από εμάς! Διαβάστε για αυτά, ασκήστε τα και προστατέψτε την τσέπη σας!


1. Πότε ένα προϊόν θεωρείται «ελαττωματικό»;
«Ελαττωματικό» θεωρείται ένα προϊόν, σύμφωνα με τον Αστικό Κώδικα, όταν δεν έχει τις «συμφωνημένες ιδιότητες». Αυτό με απλά λόγια σημαίνει πως όταν αγοράζουμε ένα αντικείμενο, ο πωλητής μας το περιέγραψε ή μας ανέφερε συγκεκριμένες λειτουργίες του ή το διαφήμισε στην τηλεόραση ή τοποθέτησε καρτελάκι επάνω του με τις ιδιότητες του κλπ. Όλες αυτές οι πληροφορίες θεωρούνται «συμφωνημένες ιδιότητες». Αν έστω και μία από αυτές δε λειτουργεί στην εντέλεια, το προϊόν είναι σύμφωνα με το νόμο «ελαττωματικό».


2. Σε ποιον πρέπει να απευθυνθώ αν το προϊόν που αγόρασα είναι ελαττωματικό;

Αν αγοράσατε ένα προϊόν και αποδείχθηκε ελαττωματικό, έχετε τα δικαιώματα του Αστικού Κώδικα. Αυτά μπορείτε να τα ασκήσετε μόνοι σας, προφορικά ή γραπτά, χωρίς να χρειάζεται δικηγόρος.

Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνετε είναι να επισκεφθείτε το κατάστημα αγοράς. Σύμφωνα με το νόμο, αυτοί είναι οι υπεύθυνοι να επανορθώσουν το ελάττωμα, γιατί αυτοί έχουν συνάψει τη «σύμβαση πώλησης» μαζί σας.

Αν για παράδειγμα αγοράσατε από τον Κωτσόβολο μία τηλεόραση Sony, αυτός που ευθύνεται για να επανορθώσει το ελάττωμα, είναι ο Κωτσόβολος, και όχι η Sony. Άρα, όταν μιλήσετε στους πωλητές στον Κωτσόβολο, αν αυτοί σας παραπέμψουν στη Sony, με την αιτιολογία ότι «ο κατασκευαστής παρέχει την εγγύηση και εμείς δεν φέρουμε καμία ευθύνη» αυτό είναι παράνομο! Ο λόγος είναι πως ο νόμος επιβάλλει σε οποιονδήποτε πουλάει κάτι, να αναλαμβάνει την ευθύνη για αυτό που πουλάει, ακριβώς επειδή κερδίζει μέσω αυτού.


3. Αν το προϊόν έχει «εγγύηση» σε ποιον πρέπει να απευθυνθώ;
Την εγγύηση συνήθως την παρέχουν οι κατασκευαστές των προϊόντων, πχ. η sony, η delonghi, η apple κλπ. Υπάρχει η παρανόηση πως αν ο κατασκευαστής μας παρέχει εγγύηση, είμαστε υποχρεωμένοι να απευθυνθούμε σε αυτόν, και όχι στο κατάστημα αγοράς. Αυτό είναι λάθος! Στην πραγματικότητα, η εγγύηση του κατασκευαστή λειτουργεί συμπληρωματικά, δηλαδή αποκτάτε ένα είδος «διπλής προστασίας»: έχετε το «δικαίωμα επιλογής» μεταξύ περισσότερων επιχειρήσεων που είναι και οι δύο υποχρεωμένες να επισκευάσουν το προϊόν.

Ας πάρουμε το παράδειγμα με την ελαττωματική τηλεόραση Sony που αγοράσατε από τον Κωτσόβολο. Έστω ότι ένα μήνα μετά την αγορά, η τηλεόραση δε λειτουργεί. Επιστρέφετε στον Κωτσόβολο και απαιτείτε να διορθώσουν την τηλεόραση, χωρίς να σας χρεώσουν τίποτα.
Αν σας παραπέμψουν στη Sony, εξηγείστε ευγενικά πως ο νόμος υποχρεώνει τον πωλητή, δηλαδή τον Κωτσόβολο, να διορθώσει το ελάττωμα. Το αν η Sony παρέχει μία έξτρα εγγύηση είναι θέμα άσχετο και απλά καθιστά εσάς πιο εξασφαλισμένους. Δεν αναιρεί τη νομική υποχρέωση του Κωτσόβολου να διορθώσει το ελάττωμα! Άρα, αν θέλει o Κωτσόβολος να κάνει χρήση της εγγύησης της Sony, μπορεί με δικά του έξοδα να στείλει την τηλεόραση στην αντιπροσωπεία της Sony. Εσείς, πάντως, δεν οφείλετε να πληρώσετε τίποτα απολύτως!


4. Τι δικαιώματα έχω αν αγόρασα ελαττωματικό προϊόν;
Ο Αστικός Κώδικας (άρθρο 540) προβλέπει πως ο αγοραστής έχει το δικαίωμα:
Α. Να απαιτήσει, χωρίς επιβάρυνσή του, τη διόρθωση ή αντικατάσταση του πράγματος με άλλο
Β. Να μειώσει το τίμημα
Γ. Να υπαναχωρήσει από τη σύμβαση

Με απλά λόγια, συνεχίζοντας το παράδειγμα με την τηλεόραση, πηγαίνετε στον Κωτσόβολο και απαιτείτε να διορθώσουν την τηλεόραση. Αν η διόρθωση δε λύνει το πρόβλημα, μπορείτε να απαιτήσετε να σας την αντικαταστήσουν, δηλαδή να σας δώσουν άλλη τηλεόραση ίδιας μάρκας και μοντέλου.

Αν ισχυρισθούν πως δεν υπάρχει καμία άλλη ίδια τηλεόραση στο κατάστημα, τότε θα ασκήσετε το «δικαίωμα μείωσης του τιμήματος». Αυτό σημαίνει πως έχετε τη δυνατότητα να απαιτήσετε να σας επιστρέψουν ένα τμήμα από τα χρήματα που καταβάλατε, ώστε η νέα αξία να ανταποκρίνεται στην ελαττωματική τηλεόραση.

Αν, όμως, δεν επιθυμείτε να κρατήσετε την ελαττωματική τηλεόραση τότε μπορείτε να ασκήσετε το λεγόμενο «δικαίωμα υπαναχώρησης» από τη σύμβαση. Αυτό σημαίνει πως μπορείτε να πείτε «δηλώνω πως υπαναχωρώ από τη σύμβαση» και να επιστρέψετε την τηλεόραση απαιτώντας να σας επιστρέψουν τα χρήματα.


5. Μέσα σε πόσο χρόνο πρέπει να ασκήσω αυτά τα δικαιώματα;

Στο σημείο αυτό υπάρχουν ίσως οι μεγαλύτερες παρανοήσεις. Ο νόμος δίνει προθεσμία 2 χρόνια για να ασκήσετε όλα τα παραπάνω δικαιώματα. Αυτό σημαίνει πως από το νόμο έχετε εγγύηση απέναντι στο κατάστημα αγοράς για δύο χρόνια!

Πολλά καταστήματα εκμεταλλεύονται την άγνοια των πολιτών και θέτουν διάφορες προθεσμίες που τους...συμφέρουν και οι οποίες είναι τελείως παράνομες. Πχ.«εγγύηση μόνο για ένα χρόνο», «επιστροφή του προϊόντος μέσα σε 14 μέρες για να σας το αντικαταστήσουμε» κλπ. Αν το κατάστημα ισχυρισθεί κάτι τέτοιο, με ψυχραιμία εξηγείστε πως ο νόμος σας παρέχει τα δικαιώματα για δύο χρόνια και απειλείστε να τους καταγγείλετε.


Tηλέφωνα για πιθανές καταγγελίες: Ινστιτούτο Προστασίας Καταναλωτή 210 3632443
Γενική Γραμματεία Καταναλωτή (Υπουργείο Ανάπτυξης) 1520
Ένωση Καταναλωτών-Ποιότητα Ζωής (ΕΚΠΟΙΖΩ) 210 3304444 & 2310 257776
Οτιδηποτε απροσωπο διαβαζεις σε ενα φορουμ μπορει να προερχεται απο καποιον πιο
εξυπνο και πιο καταρτισμενο απο σενα, μπορει ομως και απο καποιον ασχετο. Η ευθυνη ειναι δικη σου!!!

manin
Δημοσιεύσεις: 132
Εγγραφή: Τετ 09 Ιούλ 2008, 01:12
Επικοινωνία:

Re: Νομικός οδηγός για τα δικαιώματά σας

Δημοσίευση από manin »

Να απαιτήσει, χωρίς επιβάρυνσή του, τη διόρθωση ή αντικατάσταση του πράγματος με άλλο

Ποιος θα κρίνει αν θα γίνει διόρθωση ή αντικατάσταση?
Εγω πχ αγοράζω καινούργιο car mp3 player, και χαλάει η κεφαλή..
Γιατί να μου το επισκευάσουν (το πιθανότερο με μεταχειρισμένα ανταλλακτικά) κι όχι να μου δώσουν καινούργιο;;;

Άβαταρ μέλους
Soryats
Δημοσιεύσεις: 165
Εγγραφή: Κυρ 27 Σεπ 2009, 14:30
Model: -
Τοποθεσία: ΝΕΑ ΑΓΧΙΑΛΟΣ
Επικοινωνία:

Re: Νομικός οδηγός για τα δικαιώματά σας

Δημοσίευση από Soryats »

Ωραίο αρθρο. Ελπίζω να βγαλω ακρη εαν χρειαζτεί κατι τετοιο...!!!
(μακρυα απο μας παντως)

Άβαταρ μέλους
InversionOfControl
Fazer Hellas Club Member
Fazer Hellas Club Member
Δημοσιεύσεις: 2785
Εγγραφή: Δευ 05 Σεπ 2005, 03:00
Model: FZ1
Model year: 2009
Τοποθεσία: 127.0.0.1
Επικοινωνία:

Re: Νομικός οδηγός για τα δικαιώματά σας

Δημοσίευση από InversionOfControl »

manin έγραψε: Ποιος θα κρίνει αν θα γίνει διόρθωση ή αντικατάσταση?
Εγω πχ αγοράζω καινούργιο car mp3 player, και χαλάει η κεφαλή..
Γιατί να μου το επισκευάσουν (το πιθανότερο με μεταχειρισμένα ανταλλακτικά) κι όχι να μου δώσουν καινούργιο;;;
Ευλογη η απορια σου και να σου απαντησω μετα απο το τελος της δικης μου περιπετειας.
Πρακτικα λοιπον, αν το θελει ο μαγαζατορας/εισαγωγεας/αντιπροσωπος, μπορει να σου βγαλει την πιστη μεχρι να δικαιωθεις.

Στην δικη μου περιπτωση λοιπον και ενω υπηρχε προβλημα με το a/c δικαιωθηκα μετα απο 1.5 χρονο. Ξεκινησα απο συνηγορο
καταναλωτη (ο οποιος το μονο που κανει ειναι να προσπαθει να συμβιβασει τις 2 πλευρες). Μετα απο αρκετους μηνες
και ενω δεν βγηκε ακρη (αρνιοταν ο αντιπροσωπος το οτιδηποτε), ο συνηγορος του καταναλωτη μας προωθησε στην Γενικη Γραμματεια
Βιομηχανιας. Μετα απο αρκετους μηνες παλι, αφου εγινε ελεγχος απο πιστοποιημενο εξωτερικο συνεργειο(το οποιο προσελαβε η Γ.Γ.Β.) στο δικο μου a/c, η Γ.Γ.Β. εκανε ελεγχο και στην αντιστοιχη παρτιδα (την οποια δεν εστειλε ο αντιπροσωπος γιατι ειπε πως δεν ειχε και εστειλε παρομοια προιοντα). Οι 2 αυτοι ελεγχοι
εδειξαν πως ολα ηταν εκτος προδιαγραφων και η γενικη γραμματεια βιομηχανιας προχωρησε σε διαδικασια προστιμου στον αντιπροσωπο.
Παραλληλα εστειλε πισω στο συνηγορο του καταναλωτη τα αποτελεσματα των ελεγχων μαζι με το πορισμα της και ο αντιπροσωπος τελικα σαν βρεγμενη γατα αποφασισε να μου επιστρεψει τα χρηματα πισω.
Η ιστορια ξεκινησε οκτωβριο 2010 και ολοκληρωθηκε μαιο 2012. :lol:
Απο τη δικη μου ιστορια, καταλαβα πως αν ο συνηγορος του καταναλωτη δεν εχει εμπειρια απο ιδιο περιστατικο θα βολοδερνεις απο δω και απο εκει...Για παραδειγμα
μου προτεινε να παω στο υπεχωδε (τμημα θορυβου) -πραγμα που εκανα- . Ελα ομως που το υπεχωδε δεν κανει ελεγχους, αν δεν γινει καταγγελια απο τριτο προσωπο... και αν κανει ελεγχο (γιατι πες οτι βρηκες καποιον να σε καταγγελει), τρως προστιμο και μετα αντε τρεχα να το ακυρωσεις.

Ενδεικτικα... το a/c μου εβγαλε μετρημενα 72db, η νομοθεσια προβλεπει 55 και ο κατασκευαστης εγραφε στο εγχειριδιο 51 :lol:
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends

Άβαταρ μέλους
vlachoFazeras
Δημοσιεύσεις: 902
Εγγραφή: Σάβ 04 Σεπ 2010, 23:00
Model: FZS600
Model year: 2002
Τοποθεσία: Ανω Πατησια
Επικοινωνία:

Re: Νομικός οδηγός για τα δικαιώματά σας

Δημοσίευση από vlachoFazeras »

εγω παντως, εντελως τυχαια, βρεθηκα στην ΜΟΤΟδυναμικη στον Ασπροπυργο...
και μετα απο συζητηση για το fazer και τη ζημια που μου εβγαλε απο την ασφαλεια του γραναζιου, πιθανον να μου το αλλαξουν με εγγυηση!!!!!!!!
θα παω αυριο σε εξουσ. συνεργειο και θα στειλουν αιτημα εγγυησης απο ανακληση....
θα το παρουν τα κεντρικα και θα το στειλουν στην μαμα Ιαπωνια και .....αν το δεχτει, θα γινει η επισκευη δωρεαν!!
τωρα.... θα μπορουσα (αν προχωρησει βεβαια), να ζητησω και την επισκευη των μερων που καταστραφηκαν απο την τουπμα, λογο της ζημιας?????
Η ζωή δεν μετριέται από τον αριθμό των αναπνοών που παίρνουμε,
αλλά από τις στιγμές που μας κόβουν την ανάσα


Πάνος

Απάντηση

Επιστροφή στο “Γενικές - Καθημερινές”

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτήν τη Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 3 επισκέπτες