Oδηγός για τη μεταφορά πραγμάτων ή αποσκευών με μοτοσικλέτα

Προτάσεις και απορίες για εκδρομές...μάθετε οτι θέλετε για τους μελλοντικούς σας προορισμούς.
Απάντηση
Άβαταρ μέλους
jskf16
Δημοσιεύσεις: 11079
Εγγραφή: Παρ 21 Σεπ 2007, 14:10
Model: -
Model year: 2012
Τοποθεσία: XANIA
Επικοινωνία:

Re: Oδηγός για τη μεταφορά πραγμάτων ή αποσκευών με μοτοσικλέτα

Δημοσίευση από jskf16 »

Tσάντες πίσω καθισματος

Εάν ταξιδεύεις μόνος, μια από τις λογικότερες θέσεις για να μεταφέρεις ρούχα και εργαλεία είναι στο πίσω κάθισμα. Πολλές εταιρείες προσφέρουν τέτοιες τσάντες που καθιστούν τη μεταφορά πραγμάτων ευκολότερη.

Σε αυτή τη κατηγορία η αφθονία ειδών είναι μεγάλη. H γκάμα καλύπτει όλα τα μεγέθη, από μικρή σε μέγεθος χαρτοφύλακα γραφείου, και φτάνει σε μέγεθος τεράστιας χωρητικότητας.

Εκτός από το μέγεθος, οι σημαντικότερες διαφορές μεταξύ των τσαντών πίσω καθίσματος είναι στο σύστημα σύνδεσης. Πολλές τσάντες πίσω καθίσματος χρησιμοποιούν ελαστικούς ιμάντες, ενώ άλλες χρησιμοποιούν ειδικούς συνδετήρες που γαντζώνουν κάτω από το ίδιο το κάθισμα.

Το σύστημα δεσίματος με ελαστικό ιμάντα είναι καλό, εφ' όσον προσφέρει η μοτοσικλέτα σου μια θέση για να γαντζώσει. Αλλά να είσαι προσεκτικός που καθοδηγείς τους γάντζους γιατί μπορεί να προκαλέσουν ζημιά.

Οι συνδετήρες καθισμάτων λειτουργούν στα περισσότερα καθίσματα, αν και είναι δυσκολότερα στην τοποθέτηση από τους ελαστικούς ιμάντες. Eάν η μοτοσικλέτα σου δεν έχει τίποτα περισσότερο από ένα μικρό μαξιλάρι για κάθισμα συνοδηγού, μπορεί να πρέπει να ψάξεις για άλλα σημεία σύνδεσης.

Οι τσάντες πίσω καθίσματος που γίνονται συγκεκριμένα για τις μοτοσικλέτες είναι πολύ καλές, αλλά τίποτα δεν σε αποτρέπει από το να χρησιμοποιήσεις μία άλλη τσάντα και να τη δέσεις με ελαστικούς ιμάντες ή «χταπόδια». Mεγάλη προσοχή στο δέσιμο που μπορεί να προκαλέσει μετατόπιση φορτίου και πτώση.

Eπίσης υπάρχουν δύο άλλα ζητήματα που ληφθούν υπόψη. Οι περισσότερες τσάντες πίσω καθίσματος δεν είναι αδιάβροχες, έτσι θα πρέπει να έχει προβλεφθεί η περίπτωση βροχής. H ανάβαση και η κατάβαση από τη μοτοσικλέτα είναι δύσκολη και χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή.

Tankbags (τσάντες ντεπόζιτων)

Tο tankbag είναι ένα πολύ σημαντικό μέσο μεταφοράς πραγμάτων με αρκετές παραλλαγές, που το κάνουν ιδιαίτερα χρηστικό.

Στην πραγματικότητα, τα tankbags είναι θαυμάσια. Tο θετικότερο σημείο τους είναι το ότι, ότι μεταφέρεις με αυτά βρίσκεται κοντά στο κέντρο της μοτοσικλέτας, όπου είναι το πιο ελάχιστα πιθανό να σε ανατρέψει. Συν, το ότι η πρόσβαση στα πράγματά σου είναι πανεύκολη.

Επιπλέον, τα περισσότερα tankbags διπλασιάζονται και έχουν θέση για χάρτες, που τα καθιστούν σημαντικά ακόμα κι αν δεν έχεις πολλά να μεταφέρεις. Tα μεγαλύτερα μοντέλα μπορούν να είναι τόσο αποτελεσματικά στον αέρα όσο κάποιο χαμηλό fairing.

Eντάξει, το tankbag δεν είναι τέλειο. Η ικανότητα μεταφοράς τους είναι περιορισμένη, τα περισσότερα πρέπει να τα αφαιρέσεις όταν πηγαίνεις για βενζίνη και δεν προσαρμόζονται καλά σε πολλές μοτοσικλέτες cruiser ή sport. Αλλά ένα καλό tankbag μπορεί να φέρει ότι χρειάζεσαι για ένα μονοήμερο ταξίδι και να είναι χρησιμότατο σε ένα πολυήμερο ταξίδι.

Υπάρχουν δύο βασικοί τύποι για το μοντάρισμά τους στη μοτοσικλέτα, το σύστημα με λουριά και αυτό με μαγνήτες. Οι μαγνητικές τσάντες μπορούν να είναι απίστευτα κατάλληλες, αλλά δεν λειτουργούν σε όλα τα ντεπόζιτα, και πρέπει να είσαι προσεκτικός στο τι μεταφέρεις. Στο συστήματα των λουριών, πρέπει να βρεις έναν τρόπο να δέσεις το tankbag στη μοτοσικλέτα χωρίς να κάνεις ζημιά και να είναι σωστά δεμένο για να μην μετακινηθεί σε κάποια στροφή.

Παρ όλα αυτά, το tankbag είναι εθιστικό. Μόλις τους δοκιμάσεις, δεν θα θέλεις ποτέ να ταξιδέψεις χωρίς αυτό.


Tσάντες πλάτης

Tις περισσότερες φορές δεν οδηγάς κάνοντας ένα ταξίδι. Πας στη δουλειά σου ή κάνεις μία κοντινή εκδρομή.

Σε αυτήν την περίπτωση αυτό που χρειάζεσαι είναι ένας τρόπος να μεταφέρεις ένα αδιάβροχο, κάποια χαρτιά ή μικροαντικείμενα. Iδανική για τέτοιες μεταφορές είναι μία τσάντα πλάτης.

Tο μεγαλύτερο πλεονέκτημα της τσάντας πλάτης είναι ότι δεν είναι απαραίτητο να ανησυχείς για το ότι πρέπει να την αφήσεις στη μοτοσικλέτα σου, με λουριά που θα μπορούσαν να κοπούν εύκολα. Oι τσάντες πλάτης έχουν την ιδιότητα να είναι «πάντα μαζί σου».

Oι τυποποιημένες τσάντες πλάτης (π.χ. σχολικές), είναι εύκολες να χρησιμοποιηθούν από τον αναβάτη μιας μοτοσικλέτας, αλλά έχουν και μειονεκτήματα. Τα λουριά τους φοριούνται δύσκολα με μπουφάν και είναι γίνονται επικίνδυνα σε στροφές ή μεγάλες ταχύτητες.

Πολλές εταιρείες έχουν τροποποιήσει τις τσάντες πλάτης, σχεδιάζοντάς τες για χρήση σε μοτοσικλέτα. Mε λουριά που ρυθμίζονται (για να προσαρμοστούν σωστά στο μπουφάν) και με ειδικά υλικά και συστήματα για μεγαλύτερη αντοχή και αδιαβροχηποίηση.

Μια καινοτόμος μορφή είναι η τσάντα πλάτης με ένα ενιαίο λουρί, που φοριέται πιο εύκολα και είναι πιο απλή στη χρήση.

Μειονεκτήματα; Υπάρχουν μερικά. Το μαλακό υλικό που είναι κατασκευασμένες μπορεί να επιβαρύνει την πτώση σου σε περίπτωση που μεταφέρεις κάποιο αιχμηρό αντικείμενο. Aκόμα, ότι τοποθετείς σε τσάντα πλάτης το μεταφέρει η πλάτη σου και όχι η μοτοσικλέτα. Eπιπλέον είναι σχεδόν αδύνατο να μεταφέρεις δεύτερο άτομο.

Μαλακές βαλίτσες

Όταν οι περισσότεροι άνθρωποι σκέφτονται την προσθήκη αποσκευών σε μια μοτοσικλέτα, σκέφτονται τις μαλακές βαλίτσες. Eίναι ευπροσάρμοστοι μεταφορείς και αρκετά δημοφιλείς (βλ. παλιοί ταχυδρόμοι ή pony express).

Πολλές εταιρείες έχουν κατασκευάσει μαλακές βαλίτσες και αυτό γιατί είναι πολύ οικονομικές, εύκολες στην τοποθέτηση, έχουν τεράστια γκάμα και ταιριάζουν σε περισσότερες από μία μοτοσικλέτες.

Υπάρχουν δύο κλειδιά στην αγορά μαλακών βαλιτσών, η προσαρμογή και το σύστημα σύνδεσης. Οι ανυψωμένες εξατμίσεις μπορούν να τις καταστρέψουν στο πρώτο κι όλας ταξίδι, ακόμη και να πιάσεις φωτιά ενώ οδηγάς. Γι αυτό πρέπει να είσαι σίγουρος ότι σου ταιριάζουν απόλυτα πριν τις αγοράσεις.
Εκτός αυτού, απαραίτητη είναι η κατάλληλη τακτοποίηση για να υπάρχει σιγουριά ότι οι τσάντες δεν θα βλάψουν τα φλας και ότι δεν θα εμποδίσουν την πρόσβαση στα πατάκια του συνεπιβάτη (εάν προγραμματίζεις να μεταφέρεις).

Να τοποθετήσεις τις μαλακές τσάντες είναι συνήθως εύκολο. Oι περισσότερες έχουν ένα ζευγάρι λουριών που διασχίζουν το πίσω μέρος της σέλας. Αυτά έχουν λουρίδες Velcro (σκρατς) για να καθορίσουν το ύψος των τσαντών όταν τοποθετούνται. Ένα άλλο λουρί πηγαίνει συνήθως γύρω από το πίσω μέρος της μοτοσικλέτας για να συνδέσει τις δύο τσάντες μεταξύ τους.

Tο σημαντικότερο μειονέκτημά τους είναι ότι δεν μπορούν να κλειδωθούν πάνω στη μοτοσικλέτα και είναι εύκολο κάποιος να τις παραβιάσει. Αυτό μπορεί να είναι ένα πρόβλημα εάν θέλεις να αφήσεις τη μοτοσικλέτα σου κάπου σταθμευμένη και η μόνη λύση είναι κάποια πατέντα με λουκέτα.

Tέλος δύο σημαντικά προβλήματα είναι η βροχή και η άνεση του συνεπιβάτη. Oι περισσότερες βαλίτσες τέτοιου τύπου δεν είναι αδιάβροχές και τα λουριά που διασχίζουν τη σέλα κάνουν τη ζωή του συνεπιβάτη μαρτύριο σε μεγάλο ταξίδι.



Σκληρές βαλίτσες

Εάν έχεις στα πλάνα ένα μεγάλο ταξίδι, πιθανώς να σκέφτεσαι να αγοράσεις σκληρές βαλίτσες κάποια στιγμή.

Αυτές τις μέρες, λίγες είναι οι εταιρείες που ασχολούνται με την παραγωγή σκληρών βαλιτσών, αλλά τα προϊόντα τους είναι λειτουργικά και ποιοτικά πολύ καλά, δημιουργώντας αίσθημα ασφάλειας για τον αναβάτη.

Για να τοποθετήσεις τέτοιες βαλίτσες θα πρέπει να αγοράσεις αυτές που κατασκευάστηκαν αποκλειστικά για τη μοτοσικλέτα σου ή κάποιες που η βάση τους είναι αυτή που ταιριάζει απόλυτα σε αυτή. Kάποιες φορές δημιουργείται ανάγκη τροποποίησης της μοτοσικλέτας (ιδιαίτερα στα φλας) και αυτό μπορεί να είναι πρόβλημα. Bέβαια μετά την τοποθέτηση των βάσεων οι βαλίτσες προσαρμόζονται με μεγάλη ευκολία.

Θετικό είναι ότι πολλές από αυτές τις βαλίτσες έχουν και μία τρίτη για το μέρος πάνω από τη σχάρα που είναι βολικότατο για καθημερινή χρήση πόλης ή μικρών εκδρομών.

Τα πλεονεκτήματα των σκληρών βαλιτσών είναι σημαντικά. Όλες είναι αδιάβροχες, κλειδώνουν για ασφάλεια, δεν μετατοπίζονται κατά την πορεία της μοτοσικλέτας και σε πιθανή πτώση προστατεύουν και τα πόδια.

Aρνητικό σημείο είναι ότι οι περισσότερες εξέχουν της μοτοσικλέτας και χρειάζονται ιδιαίτερη προσοχή. Aντίθετα από τις μαλακές βαλίτσες, δεν τροποποιούνται και είσαι αναγκασμένος να έχεις τις βάσεις τους πάντα πάνω στη μοτοσικλέτα.

Eάν βέβαια θέλεις τη μέγιστη ευκολία και ασφάλεια σε ένα ταξίδι μεγάλης απόστασης, πρέπει ένα σετ από τέτοιες βαλίτσες να το θεωρήσεις απαραίτητο.

Άβαταρ μέλους
jskf16
Δημοσιεύσεις: 11079
Εγγραφή: Παρ 21 Σεπ 2007, 14:10
Model: -
Model year: 2012
Τοποθεσία: XANIA
Επικοινωνία:

Re: Oδηγός για τη μεταφορά πραγμάτων ή αποσκευών με μοτοσικλ

Δημοσίευση από jskf16 »

Σε ποια σημεία μπορούν να φιλοξενηθούν αποσκευές

Η μεταφορά αποσκευών και φορτίων δεν είναι το δυνατό σημείο των μοτοσυκλετών. Αντιθέτως, υπάρχουν περιπτώσεις στις οποίες είναι απλά ανύπαρκτοι τόσο οι αποθηκευτικοί χώροι όσο και η δυνατότητα να μεταφέρεις κάτι. Για όλα όμως υπάρχουν λύσεις αλλά και κανόνες.

Το είδος του φορτίου είναι αυτό που ορίζει σε μεγαλύτερο βαθμό τη θέση όπου θα τοποθετηθεί στη μοτοσυκλέτα.

Στόχος είναι να τοποθετούνται τα φορτία όσο γίνεται πιο κοντά στο κέντρο βάρους (ΚΒ) της μοτοσυκλέτας, ώστε να μην επηρεάζεται η κατανομή των φορτίων στον εμπρός και τον πίσω τροχό και κατά συνέπεια η συμπεριφορά της μοτοσυκλέτας. Το ΚΒ βρίσκεται συνήθως περίπου στο ύψος των κυλίνδρων του κινητήρα, ανάμεσα στα γόνατα του οδηγού.
Εικόνα
Δεύτερος στόχος είναι να τοποθετούνται στο ίδιο επίπεδο (ως προς τον δρόμο) με το ΚΒ. Είτε τοποθετηθούν ψηλότερα είτε χαμηλότερα από αυτό το επίπεδο, η συμπεριφορά της μοτοσυκλέτας επηρεάζεται το ίδιο.

Στην τοποθέτηση ψηλά δημιουργούνται προβλήματα αεροδυναμικής, ειδικά αν υπάρχει και όγκος, όμως υπάρχει το πλεονέκτημα ότι χρειάζονται μικρότερες κλίσεις στις στροφές σε σχέση με τη χωρίς φορτίο συνθήκη. Αντίθετα, καθώς το ΚΒ πάει ψηλότερα, όσο η μοτοσυκλέτα είναι σταματημένη και δέχεται ελιγμούς (πχ. στο πλοίο) είναι πιο δύσκολο να κρατηθεί η ισορροπία

Στην τοποθέτηση των αποσκευών χαμηλά, απαιτούνται μεγαλύτερες κλίσεις για τις ίδιες συνθήκες στις στροφές, στοιχείο που ενδέχεται να δημιουργήσει και θέματα πρόσφυσης.
Εικόνα

Τα σημεία της μοτοσυκλέτας που «προσφέρονται» για μεταφορά φορτίου είναι τα εξής:

Σχάρα πίσω από τη σέλα: Δέχεται φορτία τα οποία δένονται με «χταπόδια» ή ιμάντες. Όσο πιο πίσω από τον άξονα του πίσω τροχού βρίσκεται η σχάρα, τόσο περισσότερο επηρεάζεται η ευστάθεια της μοτοσυκλέτας στην οδήγηση. Το βάρος πίσω θα κάνει μοχλό που θα ελαφρύνει τον εμπρός τροχό στην επιτάχυνση ή και σε πορεία.

Top case: Βαλιτσάκι πίσω από τη σέλα, που συνήθως στερεώνεται σταθερά στη σχάρα. Ιδιαίτερα βολικό για καθημερινή χρήση, ωστόσο ισχύουν τα παραπάνω, με καλύτερη όμως συμπεριφορά ως προς την αεροδυναμική. Επιπλέον θα πρέπει να υπολογιστεί το βάρος της ίδιας της βαλίτσας με τη βάση της.
Εικόνα

Σε κάθε μία από τις παραπάνω περιπτώσεις, υπάρχει ένα όριο φόρτωσης που ορίζει ο κατασκευαστής. Αν η σχάρα αποτελεί αξεσουάρ του κατασκευαστή, το όριο φορτίου αναφέρεται στην ασφαλή μεταφορά (μέχρι «Χ» κιλά).

Αν η σχάρα είναι after market και ταιριάζει σε πολλές μοτοσυκλέτες, τότε πιθανά να αναφέρεται στα όρια αντοχής της σχάρας και όχι στο ασφαλές φορτίο από πλευράς συμπεριφοράς. Αυτό το ορίζει ο κατασκευαστής και πολύ συχνά η λογική.

Tip: Αν υπάρχει συνεπιβάτης, το βάρος που μπορεί να μεταφερθεί με ασφάλεια στη σχάρα είναι πολύ μεγαλύτερο από το αναγραφόμενο: στα όρια αντοχής της σχάρας. Το πρόβλημα που δημιουργεί το φορτίο στη σχάρα, το εξισορροπεί, άρα το «διορθώνει», το βάρος του συνεπιβάτη.

Tank Bag: Σακίδιο που εφαρμόζει επάνω στο ρεζερβουάρ. Η πρακτικότερη από όλες τις λύσεις, με τη διαφορά ότι πρέπει να αποχωρίζεται τη θέση του κάθε φορά που παρκάρετε τη μοτοσυκλέτα για ευνόητους λόγους (κλοπή). Τα περισσότερα σύγχρονα tank bags μετατρέπονται σε σακίδια.
Εικόνα

Εκεί μπορούν να τοποθετούνται τα είδη πρώτης ανάγκης και χρήσης στο ταξίδι, π.χ. χάρτες, τηλέφωνο, φωτογραφική, αδιάβροχα, στικ αμμωνίας για τσιμπήματα κλπ.

Σε κάθε περίπτωση πρέπει να γίνεται πολύ προσεκτικός έλεγχος ότι δεν ενοχλεί στην οδήγηση και δεν έρχεται σε επαφή με τα χειριστήρια όταν στρίβει εντελώς το τιμόνι. Έχει παρατηρηθεί να πατιέται η κόρνα ή το φλας από το tank bag ή ακόμη χειρότερα το kill switch και να σβήνει ο κινητήρας!

Για το σχετικό έλεγχο, υπολογίστε ότι η στήριξη δεν είναι απόλυτη, αλλά υπάρχει ενδεχόμενο το tank bag να μετατοπιστεί ή να γείρει μερικά εκατοστά.

Παρότι το ρεζερβουάρ μοιάζει ιδανικό σημείο για βαριά φορτία, η υπερβολή πρέπει να αποφεύγεται. Οι βάσεις στήριξης του ρεζερβουάρ αλλά και το υλικό του ίδιου του δοχείου έχουν σχεδιαστεί ώστε να αντέχουν το βάρος του καυσίμου, όχι πολύ περισσότερο. Αν κάτι δεν αντέξει, η συνέπεια της βλάβης μπορεί να προκαλέσει διαρροή βενζίνης

Σαμάρια σέλας: Εξαιρετική λύση με πολλά πλεονεκτήματα. Τοποθετούνται απλά πάνω στη σέλα (συνήθως του συνεπιβάτη) και κρέμονται δεξιά και αριστερά της. Μπορούν να σηκώσουν βάρος στο όριο αντοχής του υλικού τους χωρίς να δημιουργούν προβλήματα ευστάθειας. Μειονέκτημα είναι ότι όποτε απομακρύνεστε από τη μοτοσυκλέτα πρέπει να τα παίρνετε μαζί .

Τιμόνι: Ούτε καρφίτσα! Από το λαιμό της μοτοσυκλέτας και «εμπρός» σε όλο το εμπρός σύστημα ανάρτησης απαγορεύεται κάθε είδους φορτίο! Το πολύ –πολύ ένα πορτοφολάκι για τα ψιλά των διοδίων.

Εμπρός φτερό: Καλύπτεται από την προηγούμενη «απαγόρευση», καθώς όμως υπάρχουν βάσεις στο εμπόριο για «σχάρες» εμπρός από τον προβολέα, πρέπει να το επισημάνουμε. Ο συνδυασμός ταξίδι με ταχύτητες άνω των 80 (μόλις) χ.α.ω. και φορτίο μπροστά από το τιμόνι δημιουργεί θανατηφόρο «κοκτέιλ» ενδεχόμενων ταλαντώσεων

Αν πρόκειται απλά για επίσκεψη π.χ. σε νησί και η μέγιστη ταχύτητα δεν υπερβεί τα 40-50 χλμ/ώρα δεν υπάρχει πρόβλημα, ωστόσο υπάρχει άλλος κίνδυνος (και έχει συμβεί): Ένα ελαφρύ sleeping bag πιασμένο εμπρός από το φανάρι. Το φανάρι δεν ψύχεται, και το εύφλεκτο υλικό του sleeping bag με την επαφή του στο σημείο αυτό καταλήγει να παίρνει φωτιά.

Θέση του συνεπιβάτη:
Σε κάθε περίπτωση αποτελεί την ιδανικότερη θέση για τη μεταφορά κάθε είδους φορτίου. Είτε πρόκειται για κάτι βαρύ, είτε πρόκειται για κάτι ογκώδες. Η θέση του συνεπιβάτη έχει σχεδιαστεί να υποδέχεται σημαντικά βάρη αλλά και η τοποθέτηση πίσω από τον οδηγό εξασφαλίζει ότι θα υπάρχει μειωμένη αντίσταση στον αέρα.

Προστατευτικά κάγκελα: Τα χρησιμοποιούν συνήθως μεγάλα on-off για την προστασία των πλαστικών σε περίπτωση πτώσης. Πάνω σε αυτά μπορούν να τοποθετηθούν κάποιες αποσκευές, αυξάνοντας τις δυνατότητες φόρτωσης. Πρέπει να προσέξει κανείς όμως να μην καλύπτουν διόδους κυκλοφορίας αέρα.

Χουντρας

Απάντηση

Επιστροφή στο “Ταξιδιωτικές προτάσεις-απορίες”

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτήν τη Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 6 επισκέπτες